Geminin Temel Bölümleri

GEMİNİN TEMEL BÖLÜMLERİ
                                                        YAPI ELEMANLARI:
               

Tekne: Bir geminin dışını oluşturan ve tüm bölümlerini kabuk gibi sararak yüzmesini sağlayan kısımdır.

Omurga: Geminin inşa sırasında kızağa konan ilk kısmıdır. Geminin diğer elemanları omurga üzerine inşa edilir. Gemi dibinde baş bodoslamadan kıç bodoslamaya kadar uzanır. Lama omurga, levha omurga, kutu omurga gibi farklı yapıda olanları vardır. Ayrıca kontra omurga, yalpa omurga gibi değişik amaçları olan ve yine omurga adıyla nitelendirilen kısımlarda vardır.
Kontra omurga: Omurganın mukavemetini arttırmak ve gemi oturduğunda omurganın zarar görmemesi için üzerine eklenen ek parçaya kontra omurga denir.
Yalpa omurgası: Geminin yalpa yapmasını azaltmak için su kesiminin altında iki tarafa gemi boyunun 1/3'ü kadar uzunlukta konulan çıkmalardır.
Bodoslama:Tekne kaplamalarının baş ve kıç tarafta birleştiği omurgadan yukarıya doğru doğru olan kısımlarıdır.
Baş bodoslama: Baş tarafta omurganın yukarı yükselen kısmına denir. Baş bodoslama omurganın devamı veya eklenen parçası olabilir ve suyun direncini azaltacak şekilde çeşitli biçimlerde yapılır.
Kıç bodoslama: Omurganın kıç taraftaki yükselen kısmına denir. Kıç bodoslamaya pervane ve dümen yerleştirilmiştir.
Çene: Omurganın yukarı doğru kıvrılan ilk kısmına denir.
Postalar: Geminin kaburgasını oluşturan, tekneye şeklini veren, aşağıda omurgaya yukarıda güverteye bağlanan ağaç veya demir parçalardır. Teknenin kaplamaları postaların üzerine yerleştirilir.
Kemere: Postaları gemi enine birbirine bağlayan, güverteyi taşıyan kirişlerdir.
Öksüz kemere: kemereler güvertedeki ambar ağzı gibi açıklıklara rastladıklarında kesilirler. Böyle kesilerek, oluşan kısa kemereye öksüz kemere denir.
Kaplama: Teknenin su geçirmezliğini sağlayan, postalar üzerine konulan ağaç veya saç levhalardır.
Armuz: Ahşap teknelerde yan yana gelen kaplamaların arasında oluşan uzunlamasına aralığa denir.
Sokra: Kaplama tahtalarının baş başa gelen kısımları arasındaki aralığa denir.
Güverte: Gemiyi baştan kıça kadar bordadan bordaya yatay olarak bölen su geçirmez perdelerdir. Gemilerin büyüklüklerine göre, bir gemide birden fazla sayıda olabilir. Sıraya göre bu güverteler ana güverte, rüşvet güverte, palavra güverte, tavlun güverte adlarını alırlar. Ayrıca filikanın bulunduğu bölgeye filika güvertesi denir. Geminin en üstünde magnetik pusulanın bulunduğu yere ise miyar güverte adı verilir.
Kasara: Geminin baş, kıç veya orta taraflarında üst güverteden yukarıda kalan yarım güvertelerdir.
Borda: Gemi teknesinin su seviyesinin üstünden güverteye kadar uzanan dış kısmına denir.
Karina: Gemi teknesinin sürekli su altında kalan kısmıdır.
Faça: Geminin yüklü durumdaki su hattı ile boş durumdaki su hattı arasındaki kısma denir.

GEMİNİN GENEL GÖRÜNÜŞÜ:

YÜK GEMİSİNİN BAZI KISIMLARI:


  1. Fribord (Free board)
  2. Draft (Draught)
  3. Pruva pervanesi (Bow thruster)
  4. Zincirlik (Chain locker)
  5. Demir (Anchor)
  6. Güverte mağazası (Deck store)
  7. Baş kasara (Forecastle)
  8. Baş pik tankı (Fare peak tank)
  9. Ağır bumba (Jumbo derrick)
  10. Pruva direği (Fore mast)
  11. Bumba (Derrick)
  12. RT Anteni (Radio aerials)
  13. Köprü üstü (Bridge)
  14. Baca (Funnel)
  15. Can filikası (Life boat)
  16. Personel kamarası (Accomdation)
  17. Telsiz odası (Radio room)
  18. Şaft tümeli (Shaft tunnel)
  19. Yakıt tankı (Fuel tank)
  20. Balast tankları (Double bottom ballast tank)
  21. Ambar ağzı (Hatch)
  22. Dip tank (Deep tank)
  23. Yük vinçleri (Cargo winches)
  24. Kıç kasara binası (Poop deckhouse)
  25. Dümen donanımı (Steering gear)
  26. Kıç pik tank (Aft peak tank)
  27. Tünel açıklığı (Tunnel Access)
  28. Dümen yelpazesi (Rudder)
  29. Pervane (Propeller)
  30. Omurga (Keel)
  31. Ana direk (Main mast)
PRUVANIZ NETA OLSUN...