GEMİNİN
TEMEL BÖLÜMLERİ
YAPI ELEMANLARI:
Tekne:
Bir geminin dışını
oluşturan ve tüm bölümlerini kabuk gibi sararak yüzmesini
sağlayan kısımdır.
Omurga:
Geminin inşa
sırasında kızağa konan ilk kısmıdır. Geminin diğer elemanları
omurga üzerine inşa edilir. Gemi dibinde baş bodoslamadan kıç
bodoslamaya kadar uzanır. Lama omurga, levha omurga, kutu omurga
gibi farklı yapıda olanları vardır. Ayrıca kontra omurga, yalpa
omurga gibi değişik amaçları olan ve yine omurga adıyla
nitelendirilen kısımlarda vardır.
Kontra
omurga:
Omurganın mukavemetini arttırmak ve gemi oturduğunda omurganın
zarar görmemesi için üzerine eklenen ek parçaya kontra omurga
denir.
Yalpa
omurgası:
Geminin yalpa yapmasını azaltmak için su kesiminin altında iki
tarafa gemi boyunun 1/3'ü kadar uzunlukta konulan çıkmalardır.
Bodoslama:Tekne
kaplamalarının baş ve kıç tarafta birleştiği omurgadan
yukarıya doğru doğru olan kısımlarıdır.
Baş
bodoslama: Baş
tarafta omurganın yukarı yükselen kısmına denir. Baş bodoslama
omurganın devamı veya eklenen parçası olabilir ve suyun direncini
azaltacak şekilde çeşitli biçimlerde yapılır.
Kıç
bodoslama:
Omurganın kıç taraftaki yükselen kısmına denir. Kıç
bodoslamaya pervane ve dümen yerleştirilmiştir.
Çene:
Omurganın yukarı doğru kıvrılan ilk kısmına denir.
Postalar:
Geminin
kaburgasını oluşturan, tekneye şeklini veren, aşağıda omurgaya
yukarıda güverteye bağlanan ağaç veya demir parçalardır.
Teknenin kaplamaları postaların üzerine yerleştirilir.
Kemere:
Postaları gemi enine birbirine bağlayan, güverteyi taşıyan
kirişlerdir.
Öksüz
kemere:
kemereler güvertedeki ambar ağzı gibi açıklıklara
rastladıklarında kesilirler. Böyle kesilerek, oluşan kısa
kemereye öksüz kemere denir.
Kaplama:
Teknenin su geçirmezliğini sağlayan, postalar üzerine konulan
ağaç veya saç levhalardır.
Armuz:
Ahşap teknelerde yan yana gelen kaplamaların arasında oluşan
uzunlamasına aralığa denir.
Sokra:
Kaplama tahtalarının baş başa gelen kısımları arasındaki
aralığa denir.
Güverte:
Gemiyi baştan kıça kadar bordadan bordaya yatay olarak bölen su
geçirmez perdelerdir. Gemilerin büyüklüklerine göre, bir gemide
birden fazla sayıda olabilir. Sıraya göre bu güverteler ana
güverte, rüşvet güverte, palavra güverte, tavlun güverte
adlarını alırlar. Ayrıca filikanın bulunduğu bölgeye filika
güvertesi denir. Geminin en üstünde magnetik pusulanın bulunduğu
yere ise miyar güverte adı verilir.
Kasara:
Geminin
baş, kıç veya orta taraflarında üst güverteden yukarıda kalan
yarım güvertelerdir.
Borda:
Gemi teknesinin su seviyesinin üstünden güverteye kadar uzanan dış
kısmına denir.
Karina:
Gemi teknesinin sürekli su altında kalan kısmıdır.
Faça:
Geminin yüklü durumdaki su hattı ile boş durumdaki su hattı
arasındaki kısma denir.
GEMİNİN GENEL GÖRÜNÜŞÜ:
YÜK
GEMİSİNİN BAZI KISIMLARI:
- Fribord (Free board)
- Draft (Draught)
- Pruva pervanesi (Bow thruster)
- Zincirlik (Chain locker)
- Demir (Anchor)
- Güverte mağazası (Deck store)
- Baş kasara (Forecastle)
- Baş pik tankı (Fare peak tank)
- Ağır bumba (Jumbo derrick)
- Pruva direği (Fore mast)
- Bumba (Derrick)
- RT Anteni (Radio aerials)
- Köprü üstü (Bridge)
- Baca (Funnel)
- Can filikası (Life boat)
- Personel kamarası (Accomdation)
- Telsiz odası (Radio room)
- Şaft tümeli (Shaft tunnel)
- Yakıt tankı (Fuel tank)
- Balast tankları (Double bottom ballast tank)
- Ambar ağzı (Hatch)
- Dip tank (Deep tank)
- Yük vinçleri (Cargo winches)
- Kıç kasara binası (Poop deckhouse)
- Dümen donanımı (Steering gear)
- Kıç pik tank (Aft peak tank)
- Tünel açıklığı (Tunnel Access)
- Dümen yelpazesi (Rudder)
- Pervane (Propeller)
- Omurga (Keel)
- Ana direk (Main mast)
PRUVANIZ NETA OLSUN...