Plimsoll
Markaları
Sistemin
ismi , sistemin kurucusu olan Samuel Plimsoll' dan gelmektedir.
1873’te revize edilen Birleşik Krallık Deniz Ticaret Kanunu’nda
gemi siciline
tescil edilecek gemilerde gemi adı, bağlama limanı ve tanıtıcı
numaraların markalanması gerektiği vurgulanmıştır.1875’te
revize edilen Birleşik Krallık Deniz Ticaret Kanunu’na göre gemi
siciline tescil edilecek gemiler için yükleme hatlarının ve
80
Reg. tondan yukarı bütün gemilere uygulanması
zorunlu
hale getirilmiştir.
Günümüzde Samuel Plimsoll’un halen kullanılan markalama sistemi
gemilerin aşırı yüklemesini engelleyerek denize elverişsizliğinin
önlenmesi için kullanılan bir sistemdir.
Plimsoll
Markaları genel itibariyle gemilerde, baş ve kıçın her iki
tarafında metre veya feet cinsinden ifade edilir. Omurgadan su
hattına kadar olan mesafeyi okumayı sağlayan draft markaları,
mümkün olduğu kadar kaimelere yani dikmelere yakın bulunur.
Plimsoll markaları her gemide aşağıda ki şekillerde ki gibi görülen yükleme hatları harflerinin anlamları da değişiklik göstermektedir. Bu değişiklikleri etkileyen birçok faktör bulunmaktadır. Bunlar;
- Uzunluk ve geniĢlik bakımından tekne yapısı,
- Teknenin suyun altındaki kesiti,
- Suyun kaldırma kuvvetinin bölge suyunun yoğunluğa bağlı olarak değiĢimi,
Yukarıda
ki şekilde ki Primsoll Markasının terimlerinin anlamı şu
şekildedir ,bunlar beynelmineldir, :
W
: Kış yükleme hattı(Vinter Load line)
TF: Tropik tatlı su taşıma hattı (Tropical fresh water Load line )
F : Tatlı su taşıma hattı (Fresh water Load line)
T : Tropik taşıma hattı (Tropical Load line)
S : Yaz yükleme hattı (Yaz aylarında, deniz suyunda suya batabileceği müsade edilen max. Draft
bu hatta kadardır.)
TF: Tropik tatlı su taşıma hattı (Tropical fresh water Load line )
F : Tatlı su taşıma hattı (Fresh water Load line)
T : Tropik taşıma hattı (Tropical Load line)
S : Yaz yükleme hattı (Yaz aylarında, deniz suyunda suya batabileceği müsade edilen max. Draft
bu hatta kadardır.)